بیماری ها

روزانه سیر خام بخورید تا لاغر شوید

روزانه سیر خام بخورید تا لاغر شوید

روزانه سیر خام بخورید تا لاغر شوید

روزانه سیر خام بخورید تا لاغر شوید

سیر گیاهی خوش عطر و طعم است که به دلیل فواید درمانی فراوانی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ماده حاوی یک ترکیب قدرتمند به نام آلیسین است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند.
فواید سلامتی سیر شامل کاهش علائم سرماخوردگی، کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین اختلالات عصبی می‌شود. سیر یکی از پرخاصیت ترین مواد غذایی در روی زمین است که خام و پخته آن دارای خواص است. بسیاری از بیماری ها و ناراحتی های گوارشی و معده با خوردن روزانه سیر درمان می شود.

ارزش غذایی سیر

سیر حاوی کالری، چربی‌های اشباع و سدیم اندکی است. این ماده دارای چندین ماده معدنی مفید مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، زینک، کلسیم و آهن است و مواد معدنی کمیاب مانند ید، گوگرد و کلر را نیز شامل می‌شود. سیر سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آهن، کلسیم است. ارزش غذایی بالای سیر در صورت مصرف به صورت خام و صبح ناشتا یا با معده خالی بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند و یا به تقویت سلامت می‌پردازد. در زیر تعدادی از خواص سیر ناشتا را با هم مرور می کنیم. از نظر ترکیبات آلی، سیر یکی از معدود منابع آلیسین، آلیساتین۱ و آلیساتین ۲ است. این گیاه کالری، چربی اشباع و سدیم بسیار پایینی دارد.

بیشتربخوانیم:بو کردن برخی رایحه ها به کاهش وزن کمک می کند

مزایای مصرف سیر خام

رفع مشکلات معده

گنجاندن روزانه یک حبه سیر خام در رژیم غذایی به مشکلات گوارشی کمک می‌کند. حتی ممکن است التهاب یا سوزش کانال معده با استفاده از این گیاه را کاهش دهد. سیر به پاکسازی بیشتر مشکلات روده مانند دیسانتری، اسهال و کولیت کمک می‌کند. نقش آن در دفع مواد زائد موثر است. این ماده روی باکتری‌های خوب روده تأثیر نمی‌گذارد، بلکه انواع مضر را از بین می‌برد. سیر نه تنها هضم را بهبود می‌بخشد بلکه به تسکین گاز معده نیز کمک می‌کند.

کاهش کلسترول

سیر خام، سرشار از ترکیب آلیسین، که از اکسیداسیون کلسترول بد جلوگیری می‌کند. سیر به سه طریق به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند؛ کلسترول را از آسیب‌های ناشی از اکسیده شدن حفظ می‌کند، توانایی بدن را در از بین بردن کلسترول افزایش می‌دهد و ترکیبات موجود در آن میزان تولید کلسترول توسط کبد را کاهش می‌دهند.

کاهش فشار خون

عصاره سیر توانایی کاهش فشار خون در افراد با فشار خون بالا را دارد. مصرف سیر نقش مفیدی در گردش خون بدن دارد و می‌تواند به خوبی از شما در برابر بیماری‌های قلبی نیز محافظت کند. این گیاه همچنین با افزایش سطح نیتریک اکسید، فشار خون را با ایجاد آرامش بیشتر در عروق ریوی تنظیم می‌کند.

بیشتربخوانیم:سیر به چه کسانی بیشترین سود را می رساند؟

رفع جوش و آکنه‌

روزانه سیر خام بخورید تا لاغر شوید

اگر صبح ناشتا یک حبه سیر خام مصرف کنید، با توجه به آلیسین فراوان موجود در سیر که خواص ضد التهابی و ضد باکتری دارد، می‌تواند کبد را پاکسازی کرده و عملکرد کبد را بهبود بخشد. در نتیجه داشتن کبد سالم می‌توانید پوستی سالم داشته باشید و از بروز جوش و آکنه صورت به دور بمانید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده است و وظایفی چون مبارزه با میکروب‌های ناخواسته، تنظیم التهاب و غیره را برعهده دارد. سیر به روش‌های مختلفی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این گیاه همچنین از خواص آنتی اکسیدانی فراوانی نیز برخوردار است. این آنتی اکسیدان‌ها واکنش سیستم ایمنی را تقویت کرده و التهاب را در بدن کاهش می‌دهند.
سیر به علاوه اثر ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد انگلی نیز دارد. این گیاه به میکروبیوم‌های مفید روده آسیب نمی‌زند اما به بدن در مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های مضر موجود در دستگاه گوارش کمک می‌کند.مصرف سیر همچنین با کمک به دفع رادیکال‌های آزاد خطرناک از آسیب ناشی از التهاب در بدن جلوگیری می‌کند.

بیشتربخوانیم:خاصیت های درمانی و شفابخش سیر

کمک به از بین بردن عفونت‌ها

سیر خواص ضدویروسی نیز دارد. مصرف این گیاه می‌تواند تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی و دوره این بیماری را کاهش دهد.
سیر حاوی ماده‌ای به نام آلیسین است که درست خواص مشابه پنی سیلین را دارد. مصرف روزانه ۲ تا ۴ عدد حبه سیر خام یعنی ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم سیر، برای از بین بردن عفونت‌های تنفسی مفید است.
سیر را خیلی‌ها برای درمان گوش ‌درد و عفونت‌های گوش مصرف می‌کنند، چراکه این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضد قارچی و آنتی‌ بیوتیکی است.

رفع عفونت‌های کلیه

سیر جلوی رشد سودوموناس آئروژینوزا را، که نوعی باکتری بیماری‌زا و مسئول عفونت‌های مجاری ادراری و کلیه است، می‌گیرد. علاوه بر این، از سیر تازه برای جلوگیری از رشد عفونت‌های قارچی آلت تناسلی نیز استفاده می‌شود.

کمک به سلامت قلب

اگر به‌طور مرتب سیر بخورید می‌توانید جلوی لخته‌شدن خون در رگ‌ها را بگیرید. ترکیبات سیر لخته‌های خون را کاهش می‌دهند و جریان خون را تقویت می‌کنند. سیر محافظ قلب هم است و نمی‌گذارد دچار بیماری‌های مثل تصلب شریان، چربی خون، لخته‌شدن خون، فشار خون و دیگر امراض بشوید.

تسریع در کاهش وزن

سیر به دلیل داشتن ترکیباتی نظیر آلیسین و خاصیت ضد اشتهایی، موجب کاهش وزن می‌شود. پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که بین مصرف سیر و افزایش چربی‌سوزی ارتباط وجود دارد. عصاره سیر چند سالی است که به کاهش وزن کمک می‌کند.
مصرف سیر در اول صبح و به صورت ناشتا اشتها را کم می‌کند و منجر به رفع پرخوری در طول روز می‌شود. همچنین مصرف سیر خام با معده خالی نور اپی نفرین را که یک انتقال دهنده عصبی است افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن متابولیسم بدن می‌شود. با خوردن یک حبه سیر خام در صبح از تجزیه چربی‌های ذخیره شده در بدن ممانعت به عمل می‌آید.

سلامت استخوان‌ها

گیاهانی مثل سیر و پیاز سطح استروژن را در زنان یائسه تحت تاثیر قرار می‌دهند و احتمال ابتلا به آرتروز را کاهش می‌دهند. سیر همچنین سلامت کلی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را به کمترین حد ممکن می‌رساند.

بیشتربخوانیم:بررسی مزیت های مصرف سیر پخته برای سلامت بدن

خواص ضدسرطانی

سیر به ویژه اگر به طور خام مصرف شود، خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی از جمله سرطان معده، روده بزرگ و مری و سرطان‌هایی چون سرطان پروستات، تخمدان و رحم را کاهش می‌دهد.

چگونه از سیر استفاده کنیم؟

روزانه سیر خام بخورید تا لاغر شوید

سیر را می‌توان هم بصورت خام و هم به ‌صورت پخته مصرف کرد. سیر را می‌توان خرد کرد، لایه‌لایه برید، کوبید، یا عصاره‌اش را گرفت. وقتی سیر را می‌برید آنزیم‌های آلینیانیس آن فعال می‌شود. این آنزیم برای سلامتی بسیار مفید است. سیر را می‌توان به سالاد و سوپ و آبگوشت اضافه و در کنار سبزی و ماهی و گوشت مصرف کرد. سیر را در ساخت خمیردندان و دهان‌شویه‌ها نیز به کار می‌برند، چون جلوی سوراخ‌شدن دندان و باکتری‌های دهان را می‌گیرد.

ممکن است این گیاه به صورت خام مصرف شود، اما طعم آن به حدی تند است که اکثر افراد معمولاً پخته شده آن به همراه غذا یا غذا‌های مختلف را ترجیح می‌دهند.
سیر را می‌توانید خرد کنید، تکه کنید یا حتی عصاره آن را مصرف کنید. آنزیم آلییناز موجود در آن برای سلامتی بسیار مفید است.
سیر هنگامی که در روغن زیتون تفت داده می‌شود، رایحه‌ای معطر و خوشبو می‌دهد. سیر می‌تواند ماده‌ غذایی پایه برای سوپ‌ها و خورشت‌ها باشد.

مضرات مصرف بیش از حد سیر

زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی (حساسیت)، و در موارد نادر منجر به خونریزی می شود. ‏ظاهرا سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می شود. ‏از این رو افرادی که جراحی می کنند، باید ۷ تا ۱۰ روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند، زیرا زمان خونریزی را ‏طولانی تر می کند. ‏زنان باردار یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکنند.
سیر می تواند باعث بوی بد دهان، احساس سوزش در دهان و یا معده، سوزش معده، بادشکم، تهوع و استفراغ، بوی بد بدن و اسهال شود. این عوارض جانبی عموما در مصرف سیر خام بیشتر است. همچنین سیر می تواند خطر خونریزی را نیز افزایش دهد. آسم و سایر واکنش های آلرژیکی نیز در افرادی که سیر مصرف می کنند به وفور دیده می شود.

توصیه نهایی:

قبل از مصرف سیر، به بررسی وضعیت سلامت بدن خود بپردازید. اگر از افرادی هستید که به سیر حساسیت دارید از مصرف سیر به صورت خام خودداری کنید و در صورتی که مصرف سیر باعث سردرد شدید، بروز جوش صورت و بالا رفتن دمای بدن شما شد، سریعاً مصرف سیر را متوقف کنید. همچنین نتایج حاصل از برخی مطالعات حاکی از این است که مصرف سیر در افراد مبتلا به ایدز باعث بروز عوارض جانبی می‌شود.

گزارش : شبنم موسوی خصال

منبع:دکتر سلام

محمدرضا حفظی

گول اونایی که تظاهر میکنن رو نخور چون پشت سفیدی ،سیاهی قرار داره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا