روح

۴ باور بودایی که درک شما از زندگی را تغییر می دهد و شما را شادتر می کند

۴ باور بودایی که درک شما از زندگی را تغییر می دهد و شما را شادتر می کند

تا آنجایی که ادیان و نظام‌های اعتقادی مختلف در این سیاره کوچک عجیب وجود دارد، بودیسم چیزهای زیادی برای آن وجود دارد. این فلسفه به جای تمرکز بر پرستش یک موجود برتر، مبتنی بر شناخت خود، پذیرش آنچه هست، حضور و مهربان بودن.

بودیسم را می توان همراه با ادیان دیگر تمرین کرد، زیرا اصول آن به جای تضاد با اکثر، اگر نه همه، ساختارهای اعتقادی، تمجید می کند.

در زیر چند نقل قول فوق‌العاده بودایی از معلمان بزرگی مانند Thich Nhat Hanh، Pema Chodron، و خود بودا آورده شده است، که ممکن است به شما کمک کند تا جنبه‌های زندگی شما را در چشم انداز قرار دهید و به شما کمک کند تا به احساس آرامش و شادی بیشتری دست یابید.

با نفس کشیدن، بدن و ذهن را آرام می‌کنم.
بازدم، لبخند می‌زنم.
سکونت در لحظه حال
می‌دانم که این تنها لحظه است . – Thich Nhat Hanh

آنچه گذشت گذشته است و فردا فقط یک رویا است. تنها چیزی که همیشه داریم، لحظه حال است، اما بیشتر مردم آن را با فکر کردن در مورد آنچه قبلاً رخ داده است، یا با نگرانی در مورد آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، تلف می‌کنند. با انجام این کار، آنها آرامش و آرامشی را که تنها با تمرکز کامل بر آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد به دست می‌آورند، از دست می‌دهند. این باور یا اصل بودایی توجه آگاهی است.

وقتی در خاطرات غرق نمی‌شویم یا درباره «چه می‌شد» غرق نمی‌شویم، کاملاً در زمان حال ساکن می‌شویم. در این لحظه، این نفس، این ضربان قلب، این تجربه. حضور بودن فقط به این معنی نیست که باید بنشینیم و کاری انجام دهیم جز تمرکز بر تنفس. بلکه باید مراقب هر اقدامی باشیم.

هنگام خوردن یک لقمه غذا، هیچ چیز در دنیا نباید وجود داشته باشد جز آن لقمه غذا و عمل جویدن، مزه خوردن آن، بلعیدن آن. هنگام شستن ظروف، تمام توجه باید روی شستن آن بشقاب باشد. آن را پاک کنیم، آبکشی کنیم، خشکش کنیم… به جای اینکه فقط با خلبان خودکار با ذهنمان در جهت مخالف هر قسمت دیگر بدنمان حرکت کنیم.

اساساً، هنگامی که افکار شما به طور کامل در لحظه حال درگیر هستند، فرصتی ندارند که به سمت شهر دیوانه حرکت کنند. آن را امتحان کنید، و ببینید وقتی تمام انرژی شما روی اکنون متمرکز می شود، چقدر می توانید آرامش و رضایت داشته باشید.

برای کسی که ذهنش پر از آرزوها نباشد ترسی وجود ندارد. – بودا

میل و بیزاری دو روی یک سکه وحشتناک هستند. چیزهایی (یا تجربیاتی) هستند که ما می‌خواهیم، ​​و چیزهایی (یا تجربیاتی) که نمی‌خواهیم، ​​و مقدار زیادی از انرژی ما صرف تثبیت هر دوی آنها می‌شود.

بسیاری از مردم می خواهند زندگی طولانی و سالم داشته باشند، می خواهند از رنج اجتناب کنند و از مرگ می ترسندالف>. سایر محرک‌های اضطراب و ترس عبارتند از از دست دادن شغل، تصادف رانندگی، تجربه ناهنجاری وحشتناک در جمع یا حتی چیزی به سادگی از دست دادن کلید خانه.

با پذیرش این واقعیت که چیزهای مزخرفی قرار است اتفاق بیفتند و بسیاری از (بیشتر؟) چیزهایی که واقعاً می خواهید هرگز به وجود نمی آیند، می توان بسیاری از ترس ها را کاهش داد.

نقل قولی که با این طرز فکر همراه است این است: “درد اجتناب ناپذیر است، رنج اختیاری است”. این نقل قول در طول سال ها به افراد بی شماری نسبت داده شده است، اما واقعاً مهم نیست که چه کسی آن را گفته است – مهم این است که در سطوح بی شماری درست است. همه زندگی‌ها مملو از مقداری درد خواهند بود، اما رنج روی می‌دهد به جای اینکه آن درد را با لطف بپذیریم، از آن دوری کنید.

این اساساً اعتقاد بودایی است (و اولین مورد از چهار حقیقت نجیب) معروف به دوخا، به این معنی که وقتی به حالات و چیزهای ناپایدار بچسبیم، زندگی دردناک است و رنج اجتناب ناپذیر است.

یک مثال در اینجا آمده است: ممکن است در ترس از این احتمال زندگی کنید که شغل خود را از دست بدهید، اما وقتی و اگر این اتفاق بیفتد، از آن عبور خواهید کرد. کار دیگری پیدا خواهید کرد، ممکن است به طور موقت از مزایای بیکاری بهره مند شوید، یا احتمالاً به لطف کسی که در یک کافه در حین ارسال رزومه با آنها آشنا شده اید، به شغل رویایی خود برسید. این ترس چه هدفی را دنبال می کرد؟ مطلقا هیچ چیزی. آیا زندگی با وجود این همه اضطراب، توپ های منحنی پرتاب کرد؟ کاملا. و همانطور که می‌خواهیم ببینیم، همه ما به هر حال از مشکلات عبور خواهیم کرد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید (مقاله در زیر ادامه دارد):

هیچ‌کدام از ما خوب نیستیم، اما همه ما به خوبی از پس همه چیز برمی‌آییم. ما فکر می کنیم که هدف این است که در آزمون موفق شویم یا بر مشکل غلبه کنیم، اما حقیقت این است که چیزها واقعاً حل نمی شوند. آنها با هم می آیند و از هم می پاشند. – Pema Chodron

این ممکن است کمی شکست‌دهنده به نظر برسد، اما در واقع به طرز قابل توجهی آزاد کننده است. در پذیرش این واقعیت که زندگی یک جزر و مد مداوم است بین همه چیز که به آرامی پیش می رود و چیزهایی که به جهنم مطلق می روند، راحتی وجود دارد. اگر در حال حاضر نشسته اید و این را می خوانید، سابقه شما در گذر از بخش های ناخوشایند ۱۰۰ درصد است، و این در همان جا بسیار عالی است.

بیشتر مردم با این ایده زندگی می کنند که تنها زمانی که واقعاً خوشحال می شوند زمانی است که همه چیز طبق برنامه پیش می رود، سر جای خود قرار می گیرد و به آرامی پیش می رود. خوب حدس بزن چی؟ زندگی معمولا چیزهای دیگری را برای ما آماده می کند، و واقعاً یک ترن هوایی بین کوه های عظیم از مزخرف است. چیزی به نام حالت معجزه آسا وجود طولانی مدت وجود ندارد که در آن همه چیز عالی و شگفت انگیز باشد. تلاش برای رسیدن به آن هدف شما را بدبخت می‌کند، زیرا تمام انرژی خود را صرف دستیابی به غیرممکن می‌کنید.

نکته اصلی این است که به موقع بر روی این نفس و این ضربان قلب و این ضربه زودگذر تمرکز کنید و متوجه شوید که هر اتفاق بدی که در حال حاضر رخ می دهد، می گذرد. هر لحظه چیز زیبایی برای قدردانی دارد، و هر طوفانی در نهایت پاک می شود.

این اعتقاد بودایی به ناپایداری یا آنیکا است، که بیان می‌کند که همه چیز در یک جریان دائمی به وجود آمدن و انحلال است.

وقتی شخص دیگری شما را رنج می دهد، به این دلیل است که او عمیقاً در درون خود عذاب می کشد و رنجش در حال سرریز است. او نیازی به مجازات ندارد; او نیاز به کمک دارد این پیامی است که او ارسال می کند. – Thich Nhat Hanh

وقتی با کسی سروکار دارید که به شما صدمه می زند، این یکی عالی است که به خاطر داشته باشید زیرا او به دلایلی به شما ضربه می زند. به طور معمول، زمانی که شخص دیگری به ما صدمه می زند، غریزه طبیعی ما این است که از او به خاطر ایجاد احساس افتضاح در ما رنجش می بریم. دومین غریزه استاندارد این است که تلافی کنیم تا آنها را به خاطر ایجاد احساس بد در ما آزار دهیم. این سپس واکنش تلافی جویانه آنها را آغاز می کند، و بنابراین چرخه رنج و ظلم به سمت فراموشی می رود.

وقتی شخصی به شما صدمه می زند، معمولاً دشوار است که یک قدم به عقب بردارید و با دلسوزی و همدلی به موقعیت نگاه کنید. مانند پزشکی که سعی می کند بیماری پشت علامت را تعیین کند، سعی کنید لحظه ای را در نظر بگیرید و مشخص کنید که چرا طرف مقابل به این شکل رفتار می کند. معمولاً می‌توانید مطمئن باشید که اعمال آن‌ها از چیزی ناشی می‌شود که عمیقاً آنها را آزار می‌دهد و باعث می‌شود که در درونشان به شدت رنج ببرند، نه اینکه فقط به این دلیل که احساس می‌کنند ظالم یا انتقام‌جو هستند.

این اعتقاد یا ایده بودایی است که به عنوان کارونا شناخته می‌شود که به عنوان شفقت ترجمه می‌شود و به عنوان میل به کاهش دوخا یا رنج در دیگران تلقی می‌شود.

افرادی که به جملات تاکیدی فوق‌العاده مثبت و میم‌های پر از تک‌شاخ‌های درخشان و این‌ها عادت دارند بودیسم را می‌توان کمی خجالتی دانست، اما در واقع، این فلسفه‌ای است که صداقت، پذیرش و عشق بی قید و شرط – هم نسبت به خود و هم نسبت به دیگران. مقدار شگفت‌انگیزی از شادی و آزادی وجود دارد که می‌تواند همراه با رها کردن وابستگی‌ها، خواسته‌ها و بیزاری‌ها باشد… و همه ما این فرصت را داریم که با هر دم، آن نوع تمرین روزانه را شروع کنیم.

‏ در حین بازدم، انتظارات، خواسته ها، نگرانی ها را بیرون بیاورید. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، زندگی شادتر و آرام‌تر می‌شود… و اگر احساس می‌کنید در حال تزلزل هستید، دوباره روی نفس خود تمرکز کنید.

شما می توانید این کار را انجام دهید.

محمدرضا حفظی

گول اونایی که تظاهر میکنن رو نخور چون پشت سفیدی ،سیاهی قرار داره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا