اعمال کاری

چگونه حلقه کمال گرایی- تعویق را بشکنیم

چگونه حلقه کمال گرایی- تعویق را بشکنیم

آیا می‌دانستید که ۴۱ درصد از آمریکایی‌ها تصمیمات سال نو را اتخاذ می‌کنند، اما تنها ۹ درصد احساس می‌کنند که در حفظ آنها موفق هستند؟ میزان شکست این رزولوشن ها ۹۱ درصد است! بخش بزرگی از آن نحوه تعیین اهدافمان است.

آنچه این مطالعات اغلب به عنوان دلیل اصلی شکست ذکر می‌کنند، داده‌های تعیین اهداف غیر واقعی. اما من فکر می‌کنم این موضوع چیز دیگری را نشان می‌دهد، یعنی اینکه ما به درستی با اهداف خود ارتباط برقرار نمی‌کنیم یا با آنها همسو نمی‌شویم – اینجاست که کمال‌گرایی و تعلل وارد می‌شوند.

کمال گرایی فقط ترسی است که خود را به عنوان یک بلوک ذهنی نشان می دهد. نه ترس از شکست و/یا طرد اجتماعی، به اندازه ترس از تغییر. ضمیر ناخودآگاه ما برای حمایت از وضعیت موجود تنظیم شده است. تنها چیزی که می‌داند این است که انتخاب‌های شما، تا کنون، به بقای شما منجر شده است. تغییر فقط تکان دادن قایق و به خطر انداختن یک نتیجه ناشناخته است (یا اینطور فکر می کند).

آیا کمال گرایی و اهمال کاری شما را از رسیدن به اهداف باز می دارد؟

ممکن است ادعا کنید که یک کمال گرا هستید، اما واقعاً این به چه معناست؟ آیا منظورتان این است که تا زمانی که به نظر شما کامل نباشد، کار روی چیزی را متوقف نمی کنید؟ یا منظورتان این است که تا زمانی که نتوانید تضمین کنید که نتیجه عالی خواهد بود، دست به تلاش نمی زنید؟

اگر به اردوگاه دوم بیفتید، ممکن است در نظر بگیرید که این حلقه کمال گرایی-به تعویق انداختن فقط یک بهانه است – جلوه ای از ترس عمیق ناخودآگاه شما از تغییر.

این را بیان کنید:

⌄ برای ادامه خواندن مقاله به پایین پیمایش کنید ⌄

⌄ برای ادامه خواندن مقاله به پایین پیمایش کنید ⌄

من فکر می کنم می توانید کلمه “غیر واقعی” را جایگزین کلمه “مبهم” کنید و ارزیابی دقیق تری از مشکل خواهید داشت. مردم اغلب می گویند که می خواهند پول بیشتری به دست بیاورند، وزن بیشتری را کاهش دهند، غذای سالم بیشتری بخورید، و غیره، اما آنها معنای واقعی آن را تعریف نمی کنند. سفر با چنین مقصد نامشخصی به این معنی است که نمی‌توانید مسیر دقیقی را برای آن تعیین کنید، و بدون آن، فقط در بیابان سرگردان هستید.

به زمانی فکر کنید که کاری را آنقدر پیش پا افتاده انجام داده اید که به سختی در ذهن شما ثبت شده است. این می تواند خرید مواد غذایی یا لباسشویی باشد. کاری که نه لزوما هر روز، بلکه با نظم و (به طور اساسی) با هدف انجام می دهید. اگر به فروشگاه مواد غذایی نروید، غذا نخواهید داشت. اگر غذا ندارید، نمی توانید غذا بخورید. اگر نخوری، میمیری. این یک هدف کاملاً واضح است.

هنگامی که از درب سوپرمارکت بیرون می روید، آن زنجیره تند حوادث فاجعه بار ذهن شما را سنگین نمی کند. این فقط برای اطمینان از این است که همه چیز را در لیست خرید دریافت کرده اید. هیچ شکی در ذهن شما وجود ندارد که با آنچه نیاز دارید، آن را برمی گردانید. شما قبلاً از نظر ذهنی و انرژی، هر چند ناخودآگاه، به نتیجه “به خانه آوردن بیکن” (یا جایگزین بیکن بدون گوشت، اگر گیاهخوار هستید) متصل شده اید.

شما قبلاً از نظر ذهنی به هدف خود رسیده اید. اکنون، این فقط یک مورد از گذراندن مراحل فیزیکی است. احتمالاً لازم نیست در حین گشت و گذار در فروشگاه آنقدر در مورد کاری که انجام می دهید فکر کنید!

چگونه حلقه اهمال کاری-کمال گرایی را بشکنیم

۱. حلقه را بشناسید

اولین کاری که می توانید برای شکستن این حلقه کمال گرایی- تعلل انجام دهید، تشخیص آن است. آگاهی خود را به آنچه واقعاً در جریان است بیاورید و آنچه را که در پس ادعاهای کمال گرایی شما نهفته است، در نظر بگیرید. با خود صادق اما ملایم باشید. سعی کنید، اگر می توانید، قضاوت را وارد معادله نکنید.

قضاوت و انتقاد بیش از حد تند از خود می تواند به همان اندازه ترس ناخودآگاه شما از تغییر ضعیف کننده باشد، بنابراین سعی کنید در وهله اول آنها را معرفی نکنید. تا جایی که می توانید خود را یک ناظر بی طرف بدانید. شما فقط در اولین مرحله آنجا هستید تا شاهد آنچه در حال وقوع است باشید.

⌄ برای ادامه خواندن مقاله به پایین پیمایش کنید ⌄

⌄ برای ادامه خواندن مقاله به پایین پیمایش کنید ⌄

۲. اهداف را به درستی تنظیم کنید

با داشتن این دانش، متوجه خواهید شد که به هر حال رویکرد شما به اهدافتان به طور طبیعی تغییر می کند، اما همچنین باید نحوه تنظیم مقاصد به درستی. اگر شما یکی از تصمیم‌گیرندگان فوق‌الذکر در سال نو هستید که در حالی که هیچ اقدامی انجام نمی‌دهید، ادعای کمال‌گرایی می‌کنید، واقعاً باید از خود بپرسید:

“اگر من اینقدر کمال گرا هستم، چرا به تعیین اهداف مبهم ادامه می دهم؟”

آیا یک کمال گرا قصد دارد امسال «پول بیشتری» به دست آورد و آن را رها کند؟! آیا کسی که در همه چیز به کمال وسواس دارد و به دنبال رسیدن به وزن و فرم بدن ایده آل خود است، واقعاً هدف خود را فقط “کاهش وزن بیشتر” تعیین می کند؟

شاید واقعاً فکر کنید که امکان اصابت نکردن به هدف خود دلیلی برای شروع نکردن است. اما در وهله اول چه هدفی دارید؟

بیایید یک ثانیه از کامیون پشتیبان بگیریم و منظورمان از تعلل را ارزیابی کنیم. به تعویق انداختن، همانطور که توسط محققان تعریف شده است، عبارت است از:

“نوعی از شکست خودتنظیمی که با تاخیر غیر منطقی وظایف علیرغم پیامدهای بالقوه منفی مشخص می شود.”

تا کنون، ما در مورد به تعویق انداختن کار به گونه‌ای صحبت کرده‌ایم که گویی صرفاً «هرگز کاری را انجام نداده‌ایم» که در طول زمان انجام می‌شود. اما در واقع، این به تعویق انداختن چیزی است بدون دلیل. وقتی نوبت به دستیابی به اهداف می رسد، تعلل به خودی خود چیزی نیست که شما را از دستیابی به آنها باز می دارد. این به تعویق انداختن زمان است. همانطور که اسپانیایی ها می گویند، این تفکر «mañana» است.

اگر کاری را به فردا موکول کنید، زیرا نمی‌خواهید امروز آن را انجام دهید، ممکن است همچنان رفتاری اهمال‌کننده باشد. اما اگر واقعاً فردا این کار را انجام دهید، چه ضرری دارد؟ این به تعویق انداختن مداوم چیزی است که مبتنی بر باورهای غیرمنطقی (یا ناخودآگاه) است که به مرور زمان به این معنی است که هرگز به آن نخواهید رسید. این ممکن است کورکورانه بدیهی به نظر برسد، اما مهم است که قبل از ایجاد تغییرات دقیقاً منظورمان را قفل کنیم.

اکنون که این موضوع را روشن کردیم، امیدواریم فکر شما را در مورد اینکه چه اهمال کاری کافی است تغییر می دهد تا بتوانید به دقت ارزیابی کنید که آیا اهمال کاری شما مانع پیشرفت شما می شود یا خیر. این باید به شما کمک کند که در مورد تعویق خود نیز قضاوت نکنید.

۳. برای کمک و راهنمایی تلاش کنید

شما نمی توانید در خلاء گسترش پیدا کنید. شما نیاز دارید که دیگران از سفر شما حمایت کنند و بازخورد عینی. دیگر چگونه می خواهید به طور واقع بینانه ارزیابی کنید که آیا به هر حال نتیجه شما عالی است یا خیر؟

کسانی را که قبل از شما مسیر را طی کرده‌اند پیدا کنید و به آنها کمک کنید. مگر اینکه آنها نام های بزرگی باشند که لایه هایی از افراد در اطراف آنها وجود دارد، احتمالاً خواهید دید که آنها مایل به کمک هستند. حتی اگر دسترسی به آنها سخت است، مصاحبه با آنها را بررسی کنید یا به دنبال راهنمایی باشید که در گذشته به صورت عمومی منتشر کرده اند.

بخشی از مشکلی که با آن روبرو بوده اید این است که تنها می توانید ببینید که نتیجه عالی باید چگونه باشد که از طریق شما فیلتر شده است. با درک آنچه که جامعه (و بازار) گسترده‌تر آن را نتیجه ایده‌آل برای چیزی می‌دانند، ایده‌ای واضح‌تر و واقعی‌تر از آنچه باید برای آن هدف داشته باشید به دست خواهید آورد. از آنجا، می توانید تشخیص دهید که چه چیزی کم دارید و بنابراین، چه شکاف هایی را باید وصل کنید.

⌄ برای ادامه خواندن مقاله به پایین پیمایش کنید ⌄

⌄ برای ادامه خواندن مقاله به پایین پیمایش کنید ⌄

به تعریف بهتر اصطلاحات خود عادت کنید. به زبانی که از آن استفاده می کنید، چه زمانی که با دیگران صحبت می کنید و چه با تک گویی درونی خود، فکر کنید. به خودت چی میگی؟

آیا روایتی که روی آن اجرا می کنید درست است؟

کمال گرایی تمایلی است به اینکه هر چیزی کمتر از کمال را غیرقابل قبول تلقی کنیم. چه ربطی به تاخیر غیرمنطقی وظایف با وجود پیامدهای بالقوه منفی دارد؟ از دیدگاه تحت اللفظی، کمال گرایی باید میل به ادامه اقدام را برای مدتی طولانی پس از رسیدن به یک نتیجه قابل قبول برانگیزد، نه اینکه به طور غیرمنطقی از انجام آن خودداری کند!

نتیجه گیری

دفعه بعد که کلمات «من فقط یک کمال گرا و اهمال کننده هستم» را به عنوان بهانه ای برای اینکه چرا کاری را انجام نداده اید، چه برای خودتان یا شخص دیگری به زبان می آورید، بررسی کنید. واقعاً منظور شما این نیست، اما اشکالی ندارد! شما فقط از تغییر می ترسید، همانطور که همه ما مستعد تغییر هستیم.

خودتان را کتک نزنید. آن را ببینید، و شروع به تغییر داستان‌ها (سیستم‌های اعتقادی) کنید تا بر آن غلبه کنید.

اعتبار عکس ویژه: XPS از طریق unsplash.com

محمدرضا حفظی

رنجیدم ولی تهش خیلی شیک خندیدم گول اونایی که تظاهر میکنن رو نخور چون پشت سفیدی ،سیاهی قرار داره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا